Föreningen hade på söndagen den 21 juli sin första sommarfest efter pandemin. På inrådan Inger Söderdahl som kom på idén och det ett 100 tal besökare vid sjöräddningsmuséet.

Med hjälp av sina vänner hade Inger lyckats få ihop massor av olika sorters kakor och bullar som dukades upp. Inger presenterade de styrelsemedlemmar som var där samt dagens föredragshållare Kerstin Blomberg som talade om flyktingarna som kom under beredskapen. Efter Kerstin var det musikanternas tur som bestod av Arne Silfvergren, Jon Lofthus samt Lars Almgård-Kruthof. De spelade och sjöng många deltagare rycktes med av den glada sången. Naturligtvis blev det mycket mingel också! Många passade på att fråga om båtarna och redskapen som finns i "Käutabodea".

Den 25/5 kom äntligen beskedet att Norsholmens fyr var i funktion igen. det har varit många turer för att återställa fyren. Gotlands fyrtillsyn som vi är medlemmar i ville

(kunde) inte, de besvarade inte ens mailen. Så småningom fick vi kontakt med en ingenjör på sjöfartsverket och visade sig att han var villig att hjälpa till. Därför vill vi från Styrelsen i Fårö hembygdsförening tacka dessa män som utförde arbetet så väldigt mycket för arbetet. Fyren betyder så mycket för oss Fåröbor.

Den 25/6 döptes skeppet till det klassiska namnet "Svarta Pärlan" av förskolans elever Bosse och Harry som gett det förslag som fick flest röster av museets personal och föreningens styrelse.

Jag vill också här på denna sida be alla som läser denna sida om hjälp till Fårö Museum, man behöver inte vara medlem för hjälpa till där som volontär. Ring Britt på 0703897210 eller mail: bohlsson90@gmail.com

Yngve Ohlsson

Ordf.