Årsmöte 2020

Medlemmarna kallas till årsmöte söndagen den 23 februari kl 14.00 i Fårö Bygdegård.

Kungörelse:

Styrelsen föreslår årsmötet att, i Stadgarnas § 4

FÖRENINGSMÖTEN, punkten 12 "Val av ombud

till Föreningen Fårö Framtid" stryks ur

dagordningen för årsmöte.

Dagordning finns här

Höstfesten

Så var det åter dags för Fårö Hembygdsförenings Höstfest eller "Tack till alla som hjälpt till-fest" vilken som traditionen bjuder avhålls fredagen innan Allhelgonahelgen som i år var den 1 november. Nytt för i år var att föreningen valt att förlägga festen till Fårö Kursgård där matsalen fylldes av knappa 100 inbjudna gäster och andra medlemmar i föreningen. Föreningens ordförande Agneta Söderdahl inledde med att hälsa alla välkomna innan det var dags att smaka maten som hade lagats av Kursgårdens kökschef Therese Sköldin och här fick alla njuta av skagenröra på kavring till förrätt och kycklingfilé och potatisgratäng med hemgjord bearnaisesås till huvudrätt. Till detta avnjöts naturligtvis en och annan snaps som intogs till muntra snapsvisor av alla de slag. Efter maten så blev det dragning av årets besöksplatstävling där två

lammskinn lottades ut bland de som lämnat in rätta svar i de två olika rundorna. Agneta Söderdahl och Majvor Östergren förrättade dragningen biträdda av Ronnie G Lundin och i den långa rundan vann Erica och Staffan Strid från Gävle och i den korta rundan Ingrid Ekedahl från Väte. Efter dragningen så fortsatte ordförande Agneta med att särskilt tacka de som varit extra flitiga med att frivilligt ställa upp som värdar på Fårö Museum. Föreningen lämnade presentkort på julbuffé och tackade därmed för att de möjliggjort för föreningen att även i år kunna visa våra fina utställningar för intresserade gäster. Även Ronnie G Lundin, som nu avslutar sin uppgift som museiansvarig, tackades särskilt. Nu blev det kaffe och kaka som Malin Fredlund bakat och till efterrätten så underhöll Annette Johansson och Morgan Gardelin från Lärbro med trallvänliga låtar av olika slag. Som traditionen även bjuder så avslutades festen med att vinsterna i lotterierna som Kerstin Blomberg och Siv Söderdahl sålt hittade sina nya lyckliga vinnare och alla kunde sedan gå hem mätta och belåtna på mat, gemenskap och hembygdskultur.

20191103_4770
20191103_4771
20191103_4759
20191103_4764
20191103_4765
20191103_4767
20191103_4768

Volontärer till Fårö museum

Vi behöver även kommande år fler frivilliga som kan hjälpa till på Fårö museum som är öppet mellan kl 12 och 16 under för- och eftersäsong samt mellan kl 11 och 17 under högsäsong. Upptäck glädjen att träffa andra människor som är intresserade av vår ö och vår historia. Som tack för hjälpen bjuder Hembygdsföreningen på lunch på Smultronstället i samma hus de dagar ni ställer upp. Mejla Ronnie G Lundin på ronnielundin at telia.com om du vill göra en god insats för föreningen och för Fårö.

Vill du hjälpa oss?

Maila intresse till info@farohembygdsforening.se