Kungaparets besök på Bergmancenter och Fårö Museum

Foton: Gunnar Serrander

Under det att vi väntade på den något försenade ankomsten så berättade FUAB:s ordförande Lennart Lindgren om dagens program och Agneta Söderdahl och Johan Aronsson sjöng några sånger och då bl.a. Elisabet Hermodssons "Visa till Fårö" som även hade sjungits vid invigningen den 24 juni.

Foto: Agneta Söderdahl

De drygt 300 församlades förväntan och upprymdhet gick inte att ta miste på och dagens fantastiska väder gjorde också sitt till för att höja stämningen. Barnen från Fårö förskola, som skulle sjunga för Kungaparet, hade svårt att stå stilla i väntan på ankomsten. Så hördes surret i fjärran och genom trädridån bort mot Hammarsudden kunde vi se Försvarsmaktens Black Hawk-helikopter göra en 360-graders sväng över Hammars för att sedan styra rakt mot Bergmancenter och Fårö Museum.

Foton: Erica Åhlberg

Det var mäktigt att se den stora helikoptern glida in över trädtopparna och sedan landa på asfaltsplanen i parken.

Foto: Gunnar Serrander

Bergmancenters ordförande Kerstin Brunnberg och Lennart Lindgren mötte upp och välkomnade Kungaparet och ledsagade dem sedan upp till Terrasen där barnkören sjöng "Käutaveisa" under Petra Mårtenssons ledning.

Foto: Marie-Louise Werkander

Foton: Gunnar Serrander

Efter sången överlämnade barnen en blomsterbukett och en korg med teckningar till Drottningen och tal hölls av Kerstin Brunnberg och Lennart Lindgren.

Foto: Erica Åhlberg

Foton: Marie-Louise Werkander

Följet gick sedan in i huset och hälsade först på Bergmancenters representanter Tomas Grafström och Majvor Östergren och Fårö hembygdsförenings representanter Agneta Söderdahl och Johan Aronsson innan de bjöds in att se utställningen om Ingmar Bergmans möte med Fårö och Fåröborna.

Foton: Johan Aronsson

Elisabeth Edlund berättade om hur Bergman hamnade på Fårö den där blåsiga aprildagen 1960 och Kerstin Kalström och Kerstin Blomberg berättade om filminspleningarna respektive alla möten med olika Fåröbor. Innan följet lämnade huset så överlämnade Gunilla Brogren de tre Fåröböckerna och Kerstin Kalström de två Fårödokumenten som gåva till Kungaparet. Majvor Östergren överlämnade även en faktabok om Ingmar Bergmans alla filmer. På vägen ut så passerades Biografteatern och Skaparverkstan och följet gick sedan ned till helikoptern för vidare färd till Visby.

Foto: Marie-Louise Werkander

Efter det att helikoptern lyft så togs avspärrningsbanden bort och alla intresserade välkomnades in att se våra fina utställningar som nu har krönts med kunglig glans.