"Barbros bode" - Fårö Museums första utställning är påbörjad

Nu äntligen (!!!), fem år efter donationen, är spaden i jorden eller i detta fallet skruven i spånskivan. Lördagen den 31 mars påbörjade Ragnar Aronsson, Rolf Lickander och Johan Aronsson bygget av det som till sommaren skall bli vår första utställning. Vi har i skrivandes stund satt upp väggarna, det som syns till höger som en genomgång in i den övriga delen av vårt rum kommer under sommaren att vara tillstängd. Den delen skall senare byggas om för att inrymma andra utställningar. Vidare har vi under 7-9 april spacklat och målat väggarna första gången, se bilder nedan samt den 14 april målat väggarna andra gången, målat bjälkar och skivor som skall bli innertaket samt monterat bjälkarna. Nu sänks takhöjden till mer lättarbetade 2,5 meter. I innertaket skall spotlights monteras och här kommer även föremål att kunna hängas för att förstärka känslan av en handelsbod. Väggfasta hyllor där föremålen kan ställas skall även snickras.

Kerstin Blomberg ansvarar för utformandet av utställningen och tillsammans med Gunvor Lindqvist, Margareta Hultqvist och Aina Hjärne så jobbar de med att ta fram texter och foton. De har även intervjuat personer som arbetat inom affärsrörelserna på Fårö. Tillsammans med affärsdisken och föremål från Barbros museum så kommer vi att kunna delge en del av Fårös historia.

Rolf och Emma Lickander...    ... Johan Aronsson...

...och Arne Korp i målartagen.

Så här såg det ut 14 april.

28 april, Arne korp och Ingvar Söderdahl målar hyllplan.

1 maj

Rolf Lickander och Ragnar Aronsson monterar hyllorna.

Så här ser det ut den 1 maj med disken i centrum. Man kan börja ana slutresultatet. När utställningen slutligen sätts upp så skall fler hyllor monteras på lämpliga höjder.

Barbros bode växer fram

Måndagen den 28 maj flyttades 60 banankartonger från Mölnarve till blivande Fårö Museum och Barbros bode.

Under ledning av Kerstin Blomberg och Eva Lammby så plockade Margareta Hultqvist, Iris Broander, Tutta Nyström och Agneta Söderdahl i lådorna medan Berne Svensson och Johan Aronsson skruvade hyllor och målade skåp. Barbros bode och Barnens bode börjar ta form och invigningen den 16 juni närmar sig.