Fårö Museum

Dragning i Besöksplatstävlingen

Tisdagen den 3 oktober förrättades dragning i tävlingen där fyra lammskinn, två i den korta rundan och två i den långa rundan, lottades ut. Dragningen gjordes i Fårö Museum av Majvor Östergren, Johan Aronsson och Ronnie G Lundin.

Dragningen utföll så här:

Korta rundan första pris: Eva Dahlberg, Stockholm

Korta rundan andra pris: Börje Annerhult, Fårö

Långa rundan första pris: Lilleba Boltzius, Fårö

Långa rundan andra pris: Ann-Marie Hellström, Fårö

Vi gratulerar vinnarna som kommer att kontaktas av oss.

Här finns en länk till en video med dragningen som är inlagd på vår Facebooksida.

Besöksplatspaket

Nu kan man köpa "biljett" till olika besöksplatser i Fårölandskapet. "Biljetten" består av en karta med platserna markerade samt ett tävlingsformulär. Det finns två olika rundor, en som man kan ta bilen till och en som man får gå eller cykla till. På varje besöksplats finns det information om platsen med koordinater och ett kodord som man ska fylla i i tävlingsformuläret. Om man sedan lämnar in det, för den runda man gjort, fullständigt ifyllda formuläret så man kan vinna priser som lottas bland de korrekta svaren. Fråga efter paketet i receptionen på Fårö Museum. Nedan en av platserna, det mytomspunna Skallehau.

Invigningen

Lördagen den 6 maj invigdes vår stora satsning, utställningen FÅRÖ – EN TIDSRESA, i Fårö museum. En arkeologisk och historisk exposé över Fårös historia under 4000 år! 4000 år på 40 kvadrat!

Det var en festlig dag med solsken, lite vind och många besökare. Närmare 200 personer var samlade utanför Fårö Museum och fick lyssna till tal av Hembygdsföreningens ordförande Agneta Söderdahl som tackade alla som med gemensamma krafter arbetat för att få utställningen till stånd. Dryga 3000 timmars ideellt arbete har krävts av både medlemmar i föreningen och av många andra för att ro detta stora arbete i land!

Arkeolog Majvor Östergren och arkeolog och professor Sabine Sten talade därefter kring sitt arbete med att samla och färdigställa utställningen och deras insats blev vederbörligen applåderat! Ett gediget och vetenskapligt kvalitativt arbete har dessa båda eldsjälar utfört, naturligtvis med stöd av många andra kunniga och engagerade medhjälpare. Designer och formgivare Markus Moström, sommarfåröbo sedan många år har varit en klippa i arbetet och har en mycket stor del i det fina resultatet.

Efter talen var det dags för dagens SPEKTAKEL – ett spel i ord och ton kring de olika tidsepokerna i utställningen. Dagens huvudperson Vinorkvinnan spelades av Klara Blochmann, Fårö. Den vikingatida kvinna som man på 1930-talet fann i en grav vid Vinor, Fårö, med ett vackert välbevarat silverkors kring sin hals vilket också blivit huvudsymbol för hela utställningen. Vikingatida ryttare på ”Hästfias” vackra islandshästar följde Vinorkvinnan fram i spelet, därefter kom även Medeltidens Riddare, från medeltidsveckans the Battle of Visby, till häst - som en hälsning från det turbulenta året 1361. Allt detta ackompanjerat av musik framförd på både säckpipa och vevlira av Lars Kruthof, som i spelet föreställde kutajägaren Tomas Butlex från 1603. Även Broder Carolus, medeltida munk (Calle Brobäck) och Herr Gazelius från Gåsemora gård, 1800-talets mecenat och folkbildare (Johan Aronsson) deltog i spektaklet. Ett mycket uppskattat inslag i invigningen!

Servering av tranbärsdricka och nötter samt torkad frukt och Gotlandsdricka serverades av tre fårökvinnor och allt var uppskattat och festligt!

Så höll dagens huvudtalare Lars Sjösvärd och Susanne Thedén från Gotlands Museum sitt invigningstal och bandet klipptes av unga fröken Madeleine Ahlberg – och Fårö Museums utställning FÅRÖ – EN TIDSRESA kunde öppnas! Utställningen kommer att stå två år så att många kan få se och uppleva Fårös fantastiska historia på Fårö Museum! Varmt välkomna, till Fårö gamla västra skola - närmaste granne till det fina Bergmancentret och deras utställningar kring Ingmar Bergmans filmer Det sjunde inseglet och Persona.

Agneta Söderdahl, ordf Fårö Hembygdsförening

Bilderna nedan tagna av Åke Didriksson

Nedan kan du läsa lite om uppbyggnaden av 2017-års nya utställning

Arbeten i Museet

Tonny Weterberg och Johan Aronsson har svarat för ombyggnation av vårt utställningsrum och Kjell Mathson har spacklat och målat.

Nedan några bilder från arbeten i slutet av 2016 och början av 2017.

Projektgruppen som planerar för den nya utställningen och som leds av Majvor Östergren har möten med jämna mellanrum. I december 2016 så färdigställdes de första skisserna på vepor med text. Nu finns en prov-vepa upptryckt i rätt storlek och texterna till de övriga är under den sista finslipningen. Se i bildsviten nedan hur "Prov-vepan" ser ut.

Projektnamnet var inledningsvis "Från vikingatida kvinnor till medeltida män" men då utställningen kommer att spänna över 4000 år så har namnet ändrats och är nu "Fårö - en tidsresa".

Nedan sammanträder gruppen som består av Majvor Östergren, Ingrid och Osborne Nyström, Pelle Fahlén, Ingvar Larsson, Ronnie G Lundin, Evert Fagerberg, Tonny Westerberg och Johan Aronsson. Markus Moström och Sabine Sten var inte med på detta möte men tillhör också projektgruppen.

I bildsviten finns även bilder på utställningens logotype, Vinorkvinannas silverkors, som pryder informationsvepan i glasmontern ut mot parkeringen samt bilder på den vikingabåt som kommer att finnas utanför museet och som kommer att vara "lekbar" för små och stora vikingar.

Foto ovan av Markus Moström

Till Fårö Museum har en del saker anlänt som ska visas i årets utställning "Fårö - En tidsresa". Bland annat rekonstruktioner på de kläder som den Vikingatida Vinorkvinnan bar. Klara Blochmann på Fårö stod modell när några av kläderna skulle fotograferas för utställningen. Madeleine Björnegren står för hantverket. Markus Moström fotograferade. Vill du veta mer om Vinorkvinnan och se klädedräkten i sin helhet så ska du besöka oss i sommar.

Stöd oss!

Att bygga upp och långsiktigt driva ett Fårö Museum kräver en stor insats av många, både vad gäller byggnationer och drift, och alla frivilliga insatser mottages tacksamt.