Fårö Museum

Besöksplatser i landskapet 2018

Nu har vi laddat om paketet Besöksplatser i landskapet. I Fårö Museum kan du "köpa biljett" till olika besöksplatser i Fårölandskapet. "Biljetten" består av en karta med platserna markerade, en koordinatbeskrivning samt ett tävlingsformulär. Det finns två olika rundor, en lite lättare som man kan ta bilen till och en svårare som man får gå eller cykla till. På varje besöksplats finns det information om platsen och ett lösenord som man ska fylla i på tävlingsformuläret. Om man sedan lämnar in det, för den runda man gjort, fullständigt ifyllda formuläret så man kan vinna priser som lottas bland de korrekta svaren. Vi lottar ut fyra lammskinn, två i den lättare och två i den svårare rundan. Fråga efter paketet i receptionen på Fårö Museum. Nedan en av platserna, det mytomspunna Skallehau.

Foto Markus Moström

I utställningen "Fårö - En tidsresa" finns bland annat rekonstruktioner på de kläder som den Vikingatida Vinorkvinnan bar. Klara Blochmann på Fårö stod modell när några av kläderna skulle fotograferas för utställningen. Madeleine Björnegren stod för hantverket. Markus Moström fotograferade. Vill du veta mer om Vinorkvinnan och se klädedräkten i sin helhet så ska du besöka oss i sommar.

Stöd oss!

Att bygga upp och långsiktigt driva ett Fårö Museum kräver en stor insats av många, både vad gäller byggnationer och drift, och alla frivilliga insatser mottages tacksamt.