Höstfesten

Så var det åter dags för Fårö Hembygdsförenings Höstfest eller "Tack till alla som hjälpt till-fest" vilken som traditionen bjuder avhålls fredagen innan Allhelgonahelgen som i år var den 1 november. Nytt för i år var att föreningen valt att förlägga festen till Fårö Kursgård där matsalen fylldes av knappa 100 inbjudna gäster och andra medlemmar i föreningen. Föreningens ordförande Agneta Söderdahl inledde med att hälsa alla välkomna innan det var dags att smaka maten som hade lagats av Kursgårdens kökschef Therese Sköldin och här fick alla njuta av skagenröra på kavring till förrätt och kycklingfilé och potatisgratäng med hemgjord bearnaisesås till huvudrätt. Till detta avnjöts naturligtvis en och annan snaps som intogs till muntra snapsvisor av alla de slag. Efter maten så blev det dragning av årets besöksplatstävling där två

lammskinn lottades ut bland de som lämnat in rätta svar i de två olika rundorna. Agneta Söderdahl och Majvor Östergren förrättade dragningen biträdda av Ronnie G Lundin och i den långa rundan vann Erica och Staffan Strid från Gävle och i den korta rundan Ingrid Ekedahl från Väte. Efter dragningen så fortsatte ordförande Agneta med att särskilt tacka de som varit extra flitiga med att frivilligt ställa upp som värdar på Fårö Museum. Föreningen lämnade presentkort på julbuffé och tackade därmed för att de möjliggjort för föreningen att även i år kunna visa våra fina utställningar för intresserade gäster. Även Ronnie G Lundin, som nu avslutar sin uppgift som museiansvarig, tackades särskilt. Nu blev det kaffe och kaka som Malin Fredlund bakat och till efterrätten så underhöll Annette Johansson och Morgan Gardelin från Lärbro med trallvänliga låtar av olika slag. Som traditionen även bjuder så avslutades festen med att vinsterna i lotterierna som Kerstin Blomberg och Siv Söderdahl sålt hittade sina nya lyckliga vinnare och alla kunde sedan gå hem mätta och belåtna på mat, gemenskap och hembygdskultur.

20191103_4770
20191103_4771
20191103_4759
20191103_4764
20191103_4765
20191103_4767
20191103_4768

Sommarfesten

Söndagen den 28 juli firades traditionsenligt Fårö hembygdsförenings sommarfest vid Sjöräddningsmuseet i Ekeviken. Det var en het sommardag och på planen vid museet samlades många intresserade för att delta i festligheterna. Föreningens ordförande Agneta Söderdahl inledde med att hälsa välkomna och berätta om dagens begivenheter. Hon tackade även de Fåröföretag som skänkt fantastiskt fina vinster till lotterierna och hon betonade vikten av att hålla ihop och värna Fårö och de som kämpar för att kunna bo och leva här. Efter sin inledning så lämnade hon över ord och ton till Gutebälgarna som under ledning av Uno Nährström underhöll med spel och sång. Så gick ordet till Erik W Ohlsson som höll en föreläsning om föreningens båtar och särskilt den estniska flyktingbåt som föreningen erhöll som gåva 2017. Båten kom från Ösel 1943 med 14 baltiska flyktingar ombord och köptes av Werner Olsson som år 1968 sålde den vidare till Mårten Mårtensson. Båten är helt unik, det finns inte många estniska flyktingbåtar kvar eftersom dåvarande Sovjet lät hämta de flesta efter andra världskriget. Gutebälgarna fortsatte med ytterligare några medryckande låtar innan det var dags för dragning i de lotterier som Kerstin Blomberg och Siv Söderdahl sålt. Då lotterna var dragna och de lyckliga vinnarna hämtat sina vinster så avslutade Agneta Söderdahl med att tacka alla för en trevlig fest.

Kulturvandring vid Ödehoburga

Den 13 juli ledde Ronnie Lundin en kulturvandring vid Ödehoburga/Lundarna för 20 deltagare. Han visade på en av de äldsta kända boplatserna vid Ödehoburga ända sedan Bronsåldern med dess gravfält. Gården övergavs troligen under tidig medeltid, oklart varför. Gården Hoburga blev därmed Ödehoburga, men i folkmun kallas det allmänt ännu för Hoburga. Ödegården övertogs av Hammars gård för att under 1600-talet köpas av Verkegårds. Länge fanns där endast rågåkrar och mager skog, men med folkökningen under 1800-talet tvingades yngre barn bosätta sig på öns utändar, som vid Ödehoburga.

Anna Margareta Werkander med maken Andreas Jansson var det första paret som stadigvarande bosatte sig där. Huset stod kvar ända in på 1950-talet. Snart byggdes det flera hus, några av inflyttaren Henrik Grönberg och Ödehoburga var åter en folkrik men fattig bygd igen.

Vid Dämbalundarna, granne med Ödehoburga, bosatte sig flera grenar av Dämbasläkten Martin. Johan Martin byggde där 1840 och bröt nya åkrar. Det blev också det sista hus som fanns kvar där och brann upp efter ett åsknedslag 1982. Ytterligare fyra hus byggdes i området, men då de stod på ofri grund förföll de ett efter ett när först Cellulosabolaget vid Klintsbro och sedan Försvarsmakten köpte området. I ett av de husen bodde en period hotelldrottningen Wilhelmina Skoogs mamma, Helena Wahlberg. Säkert hade hon det lika fattigt som i de övriga husen.

Idag är där en tyst idyll som gränsar till Dämbaskogen kulturstig.

Ronnie Lundin

FÅRÖFÖRFATTAREN TURE ERIKSSON – 100 ÅR

Specialpris på ”TURE ERIKSSON-PAKET”

Specialpriset 250 kronor gäller hela 2019.

Med anledning av ”jubileumsåret” – Ture Eriksson 100 år – erbjuder Fårö Hembygdsförenings Förlag ett bokpaket till specialpris.

Läs mer under fliken Publikationer

Volontärer till Fårö museum

Vi behöver även kommande år fler frivilliga som kan hjälpa till på Fårö museum som är öppet mellan kl 12 och 16 under för- och eftersäsong samt mellan kl 11 och 17 under högsäsong. Upptäck glädjen att träffa andra människor som är intresserade av vår ö och vår historia. Som tack för hjälpen bjuder Hembygdsföreningen på lunch på Smultronstället i samma hus de dagar ni ställer upp. Mejla Ronnie G Lundin på ronnielundin at telia.com om du vill göra en god insats för föreningen och för Fårö.

Vill du hjälpa oss?

Maila intresse till info@farohembygdsforening.se