Höstfesten

Så var det åter dags för Hembygdsföreningens Höstfest eller "Tack till alla som hjälpt till-fest" vilken som traditionen bjuder avhålls fredagen innan Allhelgonahelgen och i år var det den 2 november. Bygdegården fylldes av dryga 90 inbjudna gäster och andra medlemmar i föreningen och föreningens ordförande Agneta Söderdahl inledde med att hälsa alla välkomna innan hon släppte fram Fårö Museums ansvarige Ronnie G Lundin som berättade om ännu ett fantastiskt år med drygt 5000 besökare från 56 olika länder. Agneta sjöng sedan tillsammans med Johan Aronsson Gustaf Frödings, av Mando Diao tonsatta, dikt "Strövtåg i hembygden". En passande titel i detta sällskap av hembygdsvänner. Nu var det dags att smaka maten som i år hade lagats av Hanna och Christoffer på Stora Gåsemora och här fick alla njuta av gubbröra på kavring till förrätt och fläskfilé och potatisgratäng med rödvins- och champinjonsås till huvudrätt. Till detta avnjöts naturligtvis en och annan snaps som intogs till muntra snapsvisor av alla de slag. Efter huvudrätten så blev det dragning av årets besöksplatstävling där fyra lammskinn lottades ut bland de som lämnat in rätta svar i de två olika rundorna. Agneta Söderdahl och Majvor Östergren förrättade dragningen biträdda av Johan Aronsson och i den långa rundan vann Claes Grafström och Nils Schönström var sitt skinn. I den korta rundan vann Lars Burstedt och Annika Kihlgren. Ingvar Larsson berättade sedan lite egna minnen på temat att ta hand om det jorden ger och i detta fallet brödets väg från ax till limpa i det gamla bondesamhället. Han avslutade med att föreslå föreningen att genomföra ett projekt på detta tema: att odla, skörda, binda och torka spannmål för att sedan göra olika produkter av det: tröska och mala mjöl och baka bröd på det eller kanske sälja kärvar. Ett intressant uppslag som föreningen får fundera vidare på. Nu blev det kaffe och kaka som Malin Fredlund bakat och till efterrätten så underhöll Jennie Johansson från Lärbro. Med sin lite dova härliga stämma och sin gitarr så framförde hon olika melodier från country till visa och schlager. Gästerna var inte sena att sjunga med och Jennies framträdande tackades med varma applåder. Som traditionen även bjuder så avslutades festen med att vinsterna i lotterierna som Kerstin Blomberg och Siv Söderdahl sålt hittade sina nya lyckliga vinnare och alla kunde sedan gå hem mätta och belåtna på mat, gemenskap och hembygdskultur.

Vid Höstfesten den 2 november så genomfördes dragningen i årets Besöksplatstävling. Vinnare i den långa rundan blev Claes Grafström, Stockholm och Nils Schönström, Kalmar och i den korta rundan vann Lars Burstedt, Uppsala och Annika Kihlgren, Örebro.

Sommarfest vid Nantens

Traditionsenligt så inbjöd Hembygdsföreningen till sommarfest som i år ägde rum vid Nantens kvarn och hus vid Butleks söndagen den 29 juli. Dagen var het och fuktig, som de senaste veckorna varit detta år, men trots de tryckande förutsättningarna så sökte sig ändå drygt 150 intresserade till festen. Ordförande Agneta Söderdahl inledde och hälsade välkomna och presenterade programmet. Förutom de stående inslagen som försäljning av lotter, hembakta saffransbullar, kaffe och korv så bjöds i år på underhållning av Gutebälgarna som dels spelade egna melodier och dels ackompanjerade Visby Folkdansgille då de dansade ett antal olika danser, både pardanser och turdanser. Det var lätt att ryckas med och få "gung i knäna" till den glada musiken och den vackra dansen. Att dansa i yllekläder en sådan varm dag är värt beundran bara det. De genomförde ett knappt timslångt program och som avslutning inbjöds alla att sjunga med i "Summan kummar". Sommaren hade ju redan kommit med råge men melodin passade ändå bra i hettan vid den gamla kvarnen. Både spelmän och danslag tackades för den trevliga underhållningen av ordföranden och av publiken med en varm applåd. Så följde en stunds mingel under vilket man kunde vandra bort till Nantens lilla stuga och där träffa Osborne Nyström som berättade om mjölnaren Nanten och spelade små melodier på sin fiol. Som avslutning så skedde dragning i lotterierna och 44 fina vinster som skänkts av Fårös duktiga hantverkare och företagare fick nya ägare innan ordföranden kunde summera och tacka för det visade intresset.

Fåröiska filmsekvenser

– Fåröfilmer före Bergman

Måndagen den 23 juli så samlades ett sextiotal intresserade i Fårö Bygdegård för att ta del av Fåröiska filmsekvenser – Fåröfilmer före Bergman. Fårö Hembygdsförening och Jan Sundström har under flera år samlat på olika filmsekvenser med anknytning till Fårö. Det har blivit sammanlagt 10-12 timmar film och den äldsta sekvensen är från år 1909. Flera av filmerna har tidigare visats i sin fulla längd under filmkvällar i Bygdegården men nu hade Jan gjort ett urval och klippt ut korta bitar ur flera av originalfilmerna som blivit ett filmcollage på 50 minuter. Vi fick se en kort sekvens ur långfilmen ”Blånande hav” som spelades in på Gotland och Fårö sommaren 1954 med Evert Taube och den tidens filmstjärnor Kristina Adolphson och Catrine Westerlund i huvudrollerna. Vidare visades sekvenser ur Gunnar Olssons dokumentära inspelningar från livet på Gotska sandön i början av 1950-talet samt Mats Ahlbys inspelningar och unika bearbetning av en film om den legendariske Fåröbon ”Kalle på Skär” som avled 1972, 105 år gammal. Slutligen sågs fler korta klipp ur Sunniva Kellquists inspelningar där Lennart Hellsing framför dikter och sjunger sina kända visor.

Volontärer till Fårö museum

Vi behöver även till nästa år fler frivilliga som kan hjälpa till på Fårö museum som är öppet mellan kl 11 och 17 varje dag. Upptäck glädjen att träffa andra människor som är intresserade av vår ö och vår historia. Som tack för hjälpen bjuder Hembygdsföreningen på lunch på Smultronstället i samma hus de dagar ni ställer upp. Mejla Ronnie G Lundin på ronnielundin at telia.com om du vill göra en god insats för föreningen och för Fårö.

Vinorkvinnan har kommit hem

5 juni 2018 blev en högtidsdag på Fårö museum - Vinorkvinnan har kommit hem igen för att vila i sin fridfulla monter. Efter 80 års bortavaro på olika undersökningsstationer och Historiska museet. Vinorkvinnan som hittades 1939 vid ett vägbygge. Graven är från 1000- talet, tiden mellan forn- och kristen tid. Fårökorset hade hon kring halsen. Nu lades hennes skelett ut i en säker monter under överinseende av osteologiprofessor Sabine Steen och Johnny Karlsson från Statens Historiska Museum. Radio Gotlands Hanna Silman gjorde ett fint radioinslag som sändes live i Radio Gotland. På bilderna Sabine Sten, Majvor Östergren, Agneta Söderdahl, Ingvar Söderdahl, Ronnie G Lundin, Tonny Westerberg mfl. En fin dag!

Sjöräddningsmuseet har fått en egen logotype

Markus Moström har designat en egen logotype till vårt Sjöräddningsmuseum.

Har Du eller känner Du till gamla filmsekvenser från Fårö?

Vi önskar komma i kontakt med personer som har värdefulla gamla filmer som skildrar Fårös kulturhistoria. Om Du har, eller känner till sådana filmer – kontakta styrelsen eller Jan Sundström på Skär, telefoner 0708-600631 eller 08-6609290. Sådana gamla filmer, 8 mm eller 16 mm, kan skildra personer, näringar, händelser, kommunikationer och turism på Fårö fram till 1950-talet.

Vill du hjälpa oss?

Maila intresse till info@farohembygdsforening.se